DE BIZ 40 JAAR!
Initiatief KVK na 40 jaar nog steeds relevant
In 1982 startte de Kamer van Koophandel Den Bosch een netwerkclub om de export van Brabantse producten en diensten te stimuleren. Nu, 40 jaar later en met de komst van het internet, blijkt het initiatief nog steeds relevant.
We blikken terug. Het is januari 1982. Het jaar waarin de eerste reageerbuisbaby wordt geboren, de CD wordt geïntroduceerd op de Nederlandse markt en Microsoft de eerste versie van MS Word op de markt brengt. Toch is de werkeloosheid groot, wordt er gedemonstreerd en zit Nederland midden in een economische crisis. De Nederlandse overheid besluit in te zetten op het versterken van internationale handel en er zijn steeds meer regionale initiatieven op het gebied van handelsmissies.
De Kamer van Koophandel neemt de eerste exportconsulenten aan en wordt gevraagd om ondernemers te selecteren die baat zouden hebben bij handelsmissies. Zij zien dat de vraag naar kennis omtrent Internationale handel en export stijgt, maar hebben niet de juiste kennis in huis. In dàt bijzondere jaar - op 20 januari 1982 - besluit de Kamer van Koophandel in Den Bosch een netwerkclub op te richten. Onder leiding van Jos van Hulten, wordt de BES, oftewel, de Brabantse Export Sociëteit op gericht. Een netwerkclub die ondernemers uit Brabant met een interesse in export, bij elkaar brengt.
Op 22 april 1988 schrijft de staatssecretaris van economische zaken in een brief aan de Voorzitter van de Tweede Kamer: ‘’Weinig MKB-bedrijven nemen deel aan het internationaliseringsproces. Zonder meer positief is dat het aandeel van het MKB in de totale export de afgelopen jaren is gestegen tot bijna 25%, maar het aantal bedrijven dat hiervoor verantwoordelijk is neemt niet of nauwelijks toe.’’ Ook dan wordt eens te meer duidelijk wat de rol van de BES is. Er is duidelijk meer interesse in het bijwonen van seminars en het ledenaantal groeit.
De BES blijft groeien en in 1992 viert De BIZ het 10-jarig bestaan. Het Brabants orkest, onder leiding van Jaap van Zweden, biedt een concert aan om het jubileum te vieren. In datzelfde jaar maakt de BES een uitstapje naar het Europees Parlement in Brussel. Bedrijfsbezoeken horen inmiddels ook bij de formule van de BES.
In 2002 maakt de BES plaats voor de BIZ – de Brabantse sociëteit voor Internationaal Zakendoen. De Kamers van Koophandel in Tilburg, Eindhoven en Breda hebben zich ook aangesloten bij De BIZ en de club is inmiddels flink gegroeid. Er worden exportmarkten georganiseerd en bijeenkomsten waarbij sprekers rondom landenthema’s worden uitgenodigd om hun kennis te delen. Naderhand is er tijd voor een informele borrel. De basis voor de BIZ-formule is gelegd.
We maken een sprong naar 2010. Zeeland wordt toegevoegd aan de BIZ en het heet nu dan ook officieel de Brabantse-Zeeuwse sociëteit voor Internationaal Zakendoen. De bijeenkomsten vinden al enige tijd niet meer voornamelijk plaats in midden-Brabant, maar worden nu ruim verspreid over de twee provincies.
In 2018 sluit CBA, China Business Association, zich aan bij de BIZ. Brabant heeft in China een zusterprovincie en het contact met CBA is altijd goed geweest en dus is dit een logische stap. In datzelfde jaar organiseert de BIZ een bijeenkomst over zakendoen met China en komt gastspreker en gerespecteerd schrijfster Lulu Wang naar een bijeenkomst van de BIZ in Ouwehands Dierenpark.
In 2019 besluit de BIZ dat zij minder regionaalgericht willen zijn. Grenzen vervagen door alle internationale handel en dat mag De BIZ ook uitstralen. Brabant en Zeeland worden losgelaten en de club heet niet langer de Brabants-Zeeuwse Sociëteit voor Internationaal Zakendoen, maar simpelweg De BIZ. De website wordt vernieuwd en alles wordt aangepast aan het huidige digitale tijdperk. Het gaat goed met de club, maar dan slaat Corona wereldwijd toe. De handel, nationaal en internationaal, heeft het zwaar en vele bijeenkomsten en evenementen worden afgelast. Mensen gaan thuiswerken en ook De BIZ kan niet langer samenkomen. Gelukkig is er sinds de komst van het internet veel veranderd voor de internationale handel en ook De BIZ kan daarvan profiteren. Snel worden de bijeenkomsten omgezet naar informatieve webinars en zo kan de club toch bijeenkomen. In tijden van crisis blijkt zo’n netwerk zeker zo belangrijk, want als er iets duidelijk wordt tijdens alle bijeenkomsten van De BIZ, dan is het wel dat goed en persoonlijk contact met leden van De BIZ, sprekers en ervaringsdeskundigen, agenten en collega-ondernemers je ver brengt.
Wat begon als een initiatief om export te stimuleren, is uitgegroeid tot een begrip in Brabant en omstreken. Een club die, in een snel veranderende en digitaliserende wereld, de tand des tijds heeft doorstaan. De BIZ, 40 jaar!
Door: Yvonne Michielsen